טליה הרצליך ומיכאל פאביה – כינורות

עמוס אלקנה ובועז בן-משה – גיטרות

 

במרכז הקונצרט הדואטים לשני כינורות של בלה ברטוק ושל לוצ׳יאנו בריו בביצוע טליה הרצליך ומיכאל פאביה שבנוסף ינגנו גם שתי יצירות חדשות של בועז בן-משה ועמוס אלקנה. בין לבין האינוונציות של באך בעיבוד לשתי גיטרות חשמליות בביצוע עמוס אלקנה ובועז בן-משה.

4 הדואטים לשני כינורות של ברטוק הולחנו ב-1931 לבקשת הכנר והמורה הגרמני אריך דופלין, כדי לספק למוזיקאים צעירים לימודים טכניים מובנים, ולהכיר להם מוזיקת עם. מקורם של רוב המנגינות בארצות חבל סלובקיה, וחלקם מנגינות שהלחין ברטוק עצמו. הם משופעים בקטעים פולי-טונליים, פולי-קצבים ובדיסוננסים עזים.

הדואטים של בריו נכתבו בתקופה שבין 1979-1983. הקטעים נובעים משיחה שניהל המלחין עם הכנר והמורה ליאונרדו פינזאוטי, שבה התלונן פינזאוטי כי "מלבד הדואטים של ברטוק, אין היום מספיק דואטים לכינור. בתגובה הלחין בריו את 34 הדואטים שלו, ולמרות שהדואטים האלה הם בבירור בסגנון של בריו עצמו, הם חייבים הרבה ל 44 הדואטים של ברטוק.

בדומה לבקשתו של אריך דופלין מבארטוק לכתוב "מוזיקה אמיתית" המיועדת לתלמידים צעירים, הדואטים של בריו הם יצירות מופת מוזיקליות קצרות המיועדות גם "להוראת כינור בבית הספר". כל דואט מתמקד באתגר מוזיקלי וטכני אחד או שניים, ומשמש להצגת מושגים מוזיקליים של המאה ה-20 לתלמידים.

15 האינוונציות של באך נמצאות בספר התרגילים שערך באך בסביבות 1720 עבור בנו הבכור, וילהלם פרידמן. שלוש שנים לאחר מכן, הוא הדגיש עוד יותר את מטרתו הדידקטית: על תלמיד היה לתרגל נגינה דו-חלקית, ללמוד כיצד להתמודד עם רעיונות מוזיקליים ולקבל טעימה מהלחנה. 15 ההמצאות היו אפוא השלב הראשון בשיטת הלימוד של באך למקלדת.

 

הקונצרט בשיתוף איגוד הקומפוזיטורים

 

80 ש"ח / 65 ש"ח

 

 

צילומים: יוסי צבקר, יואל לוי, חיים קימחי